درخواست وزیر خارجه طالبان از وزیر زن قطری؛ به افغانستان بیایید

طالبان، زنان افغانستان را در خانه‌ها حبس کرده‌اند و از زنان قطری کمک می‌خواهند

مریم المسند وزیر توسعه اجتماعی و خانواده، قطر، وعده سپرد که به افغانستان برود  - عکس: @QaharBalkhi توییتر

 

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که اخیرا به قطر سفر کرده است، با شماری از مقام‌های قطری ازجمله مریم المسند، وزیر توسعه اجتماعی و خانواده این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرنامه وزارت خارجه طالبان، صبح روز شنبه دهم اردیبهشت (۳۰ آوریل) متقی از وزیر قطری دعوت کرد تا به افغانستان بیاید و وضعیت زنان، کودکان و معلولان را در این کشور از نزدیک مشاهده کند و زمینه کمک به آن‌ها را فراهم سازد.

به نقل از این خبرنامه، امیرخان متقی روز جمعه با ملاخیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان به دیدار وزیر توسعه اجتماعی و خانواده کشور قطر رفت. این وزیر قطری که مسئولیت تامین معیشت‌، کار، خدمات اقتصادی و آموزشی برای کودکان بی‌سرپرست، زنان و معلولان را دارد، در دیدار با وزیران طالبان برای انجام کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان اعلام آمادگی کرد.

با تسلط طالبان بر افغانستان، همه شریان‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان مسدود شدند و امکانات نسبی شغلی که در دو دهه گذشته به وجود آمده بود، از بین رفت و موج جدیدی از مهاجرت و آوارگی به دلیل فقر و نیز ترس از طالبان، سراسر افغانستان را دربرگرفت. علاوه بر این، صدها هزار فرد معلول و بی‌سرپرست که پیش‌ازاین امکان‌های کوچکی برای معیشت داشتند، اکنون در معرض قحطی شدید قرار گرفته‌اند. به نقل از نهادهای کمک‌رسان سازمان ملل در حال حاضر ۲۴ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید درگیرند و از این چرخش سیاسی در کشور بیشترین آسیب را زنان و دختران متحمل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس خبرنامه وزارت خارجه طالبان، امیرخان متقی از مریم المسند دعوت کرد برای بررسی وضعیت زنان و کودکان در افغانستان به این کشور بیاید. متقی همچنین از وزیر قطری خواست تا به‌وسیله نهادهای خیریه، زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه برای زنان و کودکان افغان را فراهم سازد.

در این خبرنامه آمده است، وزیر توسعه اجتماعی و خانواده قطر، با این دعوت موافقت کرده است و از افغانستان بازدید خواهد کرد تا امکان گشایش دفاتر خیریه در افغانستان را بررسی کند.

وزیر طالبان در حالی وزیر قطر را به افغانستان دعوت می‌کند که زنان افغان پس از دو دهه پیشروی و شکوفایی نسبی، اکنون به دلیل فشار و دستورهای متحجرانه طالبان حتی از اساسی‌ترین حقوقشان که آموزش، کار و حق انتخاب نوع پوشش است، محروم شده‌اند.

بیست سال گذشته به‌خصوص یک دهه اخیر برای زنان سرشار از فرصت بالندگی، دسترسی به آموزش، کار و آزادی‌های مدنی بود. در آخرین دوره ریاست جمهوری در افغانستان، دست‌کم شش وزیر زن در کابینه و ده‌ها نماینده زن در مجلس حضور داشتند. علاوه بر این، ده‌ها زن جوان و تحصیل‌کرده مسئولیت معاونت و ریاست بعضی دفاتر در وزارتخانه‌های کلیدی را به عهده داشتند؛ اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این زنان در حبس خانگی به‌سر می‌برند و شمار زیادی از آنان به دلیل فشارها و ترس از انتقام‌گیری طالبان از کشور خارج شده‌اند.